Unikke bækkenvideoer Fri fragt over 500 kr. 1-3 dages leveringstid 14 dages fuld returret Support:: Tlf. 26 810 910

Hvem opfandt trommesættet?

Hvem opfandt trommesættet

Dette spørgsmål kan der ikke svares entydigt på. Det var nemlig ikke en enkeltperson der udviklede trommesættet, men derimod kulturelle sammentræf i kombination med praktiske og økonomisk hensyn.

Men lad os se lidt tilbage, for bedre at kunne forstå hvor trommesættet har sin oprindelse.

Før trommesættet

Før trommesættet opstod som et selvstændigt instrument, blev de enkelte dele nemlig betjent af særskilte musikere. Her er det vigtigt at forstå, at der ikke blev spillet rock eller disco. Disse genrer fandtes ganske enkelt ikke endnu. Det var derimod militær- og parademusik, hvor én person spillede stortromme, én person spillede lilletromme og én person bækkener - akkurat som vi kender det fra et marchorkester.

Ser man på hele trommesættet som sådan, er det en sammensætning af instrumenter fra hele verden. Stortrommer og lilletrommer kom oprindeligt fra militæret i de europæiske lande, og kom senere til det amerikanske militær også. Kinesiske immigranter bragte farverigt dekorede tom-tommer, oprindelig brugt til traditinelt kinesisk teater, med til USA. Bækkenerne udviklede sig fra små bronze-støbninger, fremstillet i Tyrkiet og Kina. Disse blev senere banket fladere og brugt til både klassisk musik og i militæret.

Trommesættet opstår

New Orleans var, i det tidlige 1900-tal, en smeltedigel for alle disse kulturer. En tid hvor efterspørgslen på nye lyde fra percussionister var stigende, en tid hvor pladsen på scenen var trang, og en tid hvor pengene til musikerne ikke var store. Orkesterlederne måtte derfor forsøge at økonomisere. Det gav derfor rigtig god mening, hvis man kunne få én mand til at betjene, hvad der tidligere krævede 3-4 mand.

Dengang var trommerne en større del af lydsporet til teatershows. Ikke bare et rytmisk fundament eller en understregning heraf, men også lydeffekter, klangflader og markeringer af vittigheder mv. Dertil opstod behovet for lettere at kunne tilpasse sig den scene man optrådte på, så det rent pladsmæssigt hang bedre sammen. Trommesættet begyndte derfor for alvor at tage form. Det samme gjorde jazzen, og man kan kan sige at de to hjalp hinanden frem i denne periode.

Men det at flere forskellige rytmeinstrumenter blev til ét nyt instrument, var ikke kun en praktisk foranstaltning.

Trommesættet fik stor musikalsk betydning

Det fik nemlig også en kæmpe musikalsk betydning at den rytmiske formidling nu kom fra én og samme person. For første gang nogensinde, blev musikkens rytmiske rygrad udført af ét menneske - nemlig trommeslageren. For første gang kan man tale om et rytmisk anker eller center i orkestret, og dette fik en kæmpe betydning for udviklingen af den rytmiske musik.

Edward "Dee Dee" Chandler

Hvem opfandt trommesættet

Hvis man endelig skal tale om én person der har haft en afgørende rolle i trommesættets historie, så er det Edward "Dee Dee" Chandler. Han var med i jazzens helt tidlige år. Han opfandt i 1894 en pedal af træ, som gjorde det muligt for ham at spille stortromme og lilletromme samtidig. (Du kan evt. læse mere om Edward Chandler her.)

Denne nye måde at spille på kaldtes i New Orleans for "double drumming". Det var ikke en pedal som vi kender den i dag, men en nedhængende kølle, der kunne betjenes via pedalen. (Det var først i 1908 at William F. Ludwig's svoger så et marked for masseproduktion af stortrommepedaler. I 1910 blev firmaet Ludwig & Ludwig således etableret, med henblik på at efterkomme denne forespørgsel).

Hi-hatten var på dette tidspunkt endnu ikke opfundet. Faktisk er det først i 1931 at man har hører om en sådan opfindelse første gang. Før denne tid, blev pulsen markeret med pres-hvirvler på lilletrommen, ligesom der også blev spillet åben/lukke-rytmik på splashbækkener vha. to hænder.

Den første "rigtige" hihat med indbygget fjeder - også kaldet en "low-boy" - blev solgt som en ny hip tilføjelse til det ellers kendte stortromme/lilletromme setup for New Orleans trommeslagere. Den var placeret lige under lilletrommen, og fjederen muliggjorde at man vha. kun én hånd (og én fod) kunne efterligne den rytmiske åben/luk-figur, som man ellers havde spillet på et splashbækken.

Trommesættet i dag

Herfra har trommesættet udvilklet sig støt og roligt igennem årene, til det vi kender og betragter som et standard-trommesæt i dag. Det vil sige en stortromme, en lilletromme, 1-2 tom-tommer, en gulvtom, en hihat, et ride-bækken og et crash-bækken.

Mere viden?

Vil du have et gavekort på 100 kr. til bækkener?

Hvis du skriver dig op til vores nyhedsbrev, så sender vi dig et gavekort på din email med det samme.

Kurven er tom

VIND ET 16" HÅNDHAMRET CRASH - KLIK HER FOR AT DELTAGE I KONKURRENCEN!